Khamis, 13 Mac 2014

TAJUK : " Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa, tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati"

TAZKIRAH

" Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa, tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati"

I'm so confused.
Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak berdosa?? Then I asked my dad what's that mean.

Ayah : Jika seseorang hina kita, die berdosa. Jika kita terasa hati dengan penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi, dosa kita lebih besar dari dosa dia.

Anak : Uikk, tapi kenapa plakk?? Kita tak buat apa2 pun kan??

Ayah : Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.

Anak : *Blurrr*
Ayah : Kenapa kita dihina oleh orang itu? Kerana itu adalah ujian daripada Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.

Ayah : Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan2 kita... 'Dia dah banyak buat macam ni, macam tu..' dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain... 'Kesian kawan kita tu, budak tu dah banyak sakitkan hati dia..' jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah tu akan lesap..

Anak : *termakan cili*

So conclusion is, jangan mudah terasa hati.. Kalau kita terasa hati, Maknanya kita tak redha dengan takdir Allah. Nanti Allah pun tak redha dengan kita... Na'uzubillah.. Tabarakallah..

Tazkirah pgi...adaklanya kita yg hanya insan ni lebih cepat terasa..sikit2 nk terasa asbab dr perbuatan orang pada kita..sedar x sedar, mereka yang hadir itupun dgn izin Allah.Allah nk uji kita...Allah nak tegur n beri peringatan pd kita...jika nk ikutkn 'TERASA' mungkin Allah lg banyak terasa dengan kita asbab perilaku kita yg teruk..tapi Allah masih nk bg peringtan pd kita supaya kita sedar n masih bg kita pelbagai nikmat...

Moga bermanfaat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan