Isnin, 30 April 2012

TAJUK : TERIMA KASIH MAK/IBU

IBU...rambutmu kini sudah mulai memutih
Kulitmu tak lagi kencang
Penglihatanmu tak lagi terang
Jalanmu kini sudah mulai goyang

                                                         Namun..apa yang terlihat
                                                        Semua itu tak pernah engkau rasakan
                                                        Semua itu tak pernah engkau pedulikan
                                                        Aku paham, semua itu demi anakmu

Sepanjang jalan engkau mengais rejeki
Sepanjang waktu engkau berhitung
Berapa laba kau dapat hari ini
Tuk membayar semua letihmu

                                                          Engkau tak lagi dapat membedakan
                                                          Mana siang, mana malam
                                                          Semangat mengalahkan gemetar kakimu
                                                          Dan segala rasa lelahmu

Ini semua...untuk siapa?
Hanya untuk anakmu
Anak yang engkau impikan menjadi orang hebat
Mencapai setumpuk asa

                                                           IBU...sampai kapanpun,
                                                          Anakmu tak kan pernah lupa
                                                          Atas semua jasa, do'a dan derita
                                                          Keringat yang engkau cucurkan

IBU...engkau sudah terlalu besar, berkorban
Hanya surga yang pantas membayar tulusmu
Hanya Tuhan yang pantas menjagamu
Dunia dan akherat...

                                                             IBU...
                                                             Anakmu kan selalu merindumu
                                                             Do'a di setiap hembus nafas ini
                                                             Terima kasih...IBU, untuk semua ikhlasmu

PAUTAN :  http://ctss-siti.blogspot.com/2012/04/tajuk-terima-kasih-makibu.html

Ahad, 29 April 2012

TAJUK : SIFAT2 PENYEBAB MANUSIA TIDAK BAHAGIA.


Sifat2 mazmumah utama yang menghilangkan bahagia dihati seseorang ialah :

1. Pemarah

2. Pendendam

3. Hasad dengki

4. Bakhil

5. Tamak

6. Tidak sabar

7. Ego / angkuh

8. Riak

9. Cinta dunia

P/s : Letakkan akhirat itu dihati dan dunia itu ditangan supaya dunia itu senang sibahagi dan akhirat dibawa mati.

:: SELAMAT BER'AMAL ::


PAUTAN :  http://ctss-siti.blogspot.com/2012/04/tajuk-sifat2-penyebab-manusia-tidak.html

Jumaat, 27 April 2012

TAJUK : AMALAN CUCI JIWA & HATI..

1. Bersyukur apabila mendapat nikmat.

2. Sabar apabila mendapat kesulitan.

3. Jangan sombong, takabur dan besar kepala.

4. Jangan benci kepada orang yang membenci kita.

5. Jangan hasad dan iri atas kejayaan orang.

6. Jangan sombong jika mendapat kejayaan.

7. Jangan tamak kepada harta.

8. Jangan goyah kerana fitnah.

9. Jangan sakitkan hati ayah dan ibu.

10. Jangan usir orang yang meminta-minta.

11. Jangan sakiti anak yatim.

12. Hormatilah setiap orang.

:: SELAMAT MEMBACA & BER'AMAL ::

PAUTAN :  http://ctss-siti.blogspot.com/2012/04/tajuk-amalan-cuci-jiwa-hati.html

TAJUK : KELEBIHAN ORG YANG MATI SYAHID





1. Mendapat kenikmatan disisi Allah.

2. Mendapat keampunan dan rahmat Allah.

3. Dihapuskan dosa dan dimasukkan ke syurga .

" Perbanyakkan mengingati penghancur kelazatan dunia ( kematian)"............

:: SAMA2 LAH KITA BERDOA AGAR KITA MEMPEROLEH MATI HUSNUL KHOTIMAH...AMIN ::

TAJUK : HIKMAH BERDOA

1. Dilakukan pada saat2 yg mulia spt bln Ramadhan,hari Arafah,hari Jumaat,sepertiga akhir mlm dan pd waktu sahur.

2. Berdoa dilakukan pada  waktu sujud,pada waktu bertemu dengan pasukan musuh,ketika hujan turun,ketika berdiri untuk mengerjakan solat dan pd waktu sesudah solat.

3. Sewaktu berdoa mengadap ke kiblat,mengangkat kedua tangan,mengusap muka dengan kedua belah tangan sesudah mengahkiri doa.

Imam dalam masjid sunat mengalihkan tempat duduknya.Bahu kirinya mengadap kiblat manakala bahu kanannya menghadap makmum.

4. Merendahkan suara antara "sir"  dan  "jahar" iaitu antara terdengar dan tidak.

5. Jangan berlebih-lebihan mengatur sajak dengan bahasa berbunga pada akhir ayat.

6. Bersikap rendah diri dengan khusyuk serta takut.

Allah SWT berfirman : "Sesungguhnya mereka itu cepat2 melakukan segala kebajikan dan mereka itu berdoa kepada kami dengan harap-harap cemas dan khusyuk". Surah Al-Anbiya' : 90

Firman Allah SWT lagi : "Berdoalah kepada Tuhanmu,rendahkanlah dirimu dan takutlah!". Surah Al-A'raf : 55

7. Seorang yang berdoa itu harus menujukan doanya kepada Allah semata2,dan harus yakin bahawa doanya itu akan dimakbulkan.

8. Doa itu dimulai dengan memuji Allah serta zikir,berselawat kepada Rasulullah SAW serta ditutup dengan hal yang sama.

9. Kita tidak bosan untuk terus berdoa dan diulang2 doanya sehingga tiga kali dan tidak berasa kesal kerana doanya tidak termakbul.

10. Pokok pangkal kemustajaban doa ialah bertaubat terlebih dahulu dan menghindari perbuatan jahat serta bertawakkal sepenuh hati kepada Allah SWT.

:: SELAMAT BER'AMAL ::

Rabu, 25 April 2012

TAJUK : AKU MENCINTAIMU KERANA ALLAH


 
Assalamu'alaikum cinta & rindu  (buat akhi)....

Luahan hati seorg yg kerdil,Allah shj yg maha mengetahui..sesungguhnya,aku mencintaimu (akhi) kerana Allah.... 

Ya Allah...jika dia ditakdirkan menjadi milikku....hati selalu berangan2...

....Alangkah indahnya andai dia menjadi milikku. Dan aku akan mempunyai seorang mujahid yang akan sama-sama berjuang bersamaku.

.....Akan ku kuatkannya tika dia goyah, dan pastinya dia akan selalu membisikkan kata-kata perjuangan buat membakar semangatku. Akan kulahirkan tunas-tunas comel yang akan mewarisi perjuangan kami, bahkan sebenarnya merupakan rintisan perjuangan Baginda S.A.W.


.....Akan kusayangi dia sepenuh jiwa dan ragaku kerana ALLAH. Kerna pasti aku yang akan merasa pedihnya kehilangan insan sepertinya. Akan ku sedaya upaya cuba untuk menghadiahkan ‘solehah’ku padanya, agar sejuk mata hatinya...


.....Tentu sekali aku kan bahagia. Mana mungkin aku tidak kan bahagia. Peribadinya cukup menyenangkan. Senyumannya cukup mendamaikan.


.....Penampilannya sederhana dan memikat kalbu. Sentiasa tawadhuk. Paling kuterpikat pada karakternya yang nampak serius di luar.


.....Namun sebenarnya boleh tahan kelakar. Dan paling mengharukan, dia seorang yg meng'amalkan hidup berusrah! (teringat zaman2 sekolah dulu,..yesszzzz....dunia itu sudah kembali kutemui).


.....Apa lagi yang diperlukan dari seorang peribadi bernama lelaki. Pendek kata, aku tidak akan untuk mencintai orang lain selain darinya. Sungguh hatiku bernyanyi begitu.."


.....Dan nyanyian jiwa seorang hamba yang sarat itu berlagu-lagu di dalam lenaku.. dgn dakapan Al-Mulk dan Tiga Qul, dgn  selimut air wudhu’..dan  sinar Qiamullail...


“Ya Allah.. aku rindukan dirinya. Aku inginkan dirinya untukku. Betapa beratnya perasaan ini Ya Allah..” 

PESANAN UTK DIRIKU...DENGARKANLAH AKHI....

“Ya...perasaan yang suci, bernada ujian buat hamba-Nya yang dikasihi. Terserah untuk kita bagaimana. Yang penting, ternyata ketenangan itu tidak ada jikalau kita terlalu menurut hawa nafsu sendiri. Sudahnya kita kelelahan. Hindarilah dari terlalu berharap, bimbang kecewa nanti. Bimbang jika perasaan itu memenuhi ruang lebih dari perasaan kita pada Allah. Yang pastinya, Allah bakal mengabulkan permintaan itu jikalau sememangnya takdir itu  pantas untuk kita berdua. Berdoa sahajalah yang terbaik untuk diri, walau siapapun dia. Kita tidak tahu akan rahsia Allah. Sesungguhnya Dia Maha Tahu apa yang tersirat, siapalah kita yang lemah dan hina ini..”


"Walau siapapun dirimu, dari mana pun asalmu... doakanlah daku di sini.. untuk kuat menyimpan hati ini padamu wahai akhi... Ya Allah.. penuhkan cintaMu dalam qalbuku..agar aku tidak lemas dalam cinta yang tidak halal untuk diriku...”


 

TAJUK : BAHAYA MENABUR FITNAH



Hadis Huzaifah r.a katanya:
Aku telah mendengar Rasullullah s.a.w bersabda:
"Tidak masuk Syurga orang yang suka menabur fitnah".

DOSA MENGUMPAT HANYA BOLEH DIAMPUN OLEH MANGSA

Mengumpat ialah menceritakan atau menyebut keburukan atau kekurangan seseorang kepada orang lain. Rasullullah S.A.W. menjelaskan mengenai mengumpat seperti sabdanya bermaksud:-

"Mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya"(HadisRiwayat Muslim)

Mengumpat berlaku sama ada disedari atau tidak. Perbuatan itu termasuk apabila menyebut atau menceritakan keburukan biarpun tanpa menyebut nama pelakunya tetapi diketahui oleh orang yang mendengarnya. Memandangkan betapa buruk dan hinanya mengumpat, disamakan seperti memakan daging saudara seagama. Manusia waras tidak sanggup memakan daging manusia, inikan pula daging saudara sendiri.

Dosa mengumpat bukan saja besar, malah antara dosa yang tidak akan diampunkan oleh Allah biarpun pelakunya benar-benar bertaubat. Dosa mengumpat hanya layak diampunkan oleh orang yang diumpatkan. Selagi orang yang diumpatnya tidak mengampunkan, maka dosa itu akan kekal dan menerima pembalasannya diakhirat. Sabda Rasulullah S.A.W.

Bermaksud: Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina, apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya. Dan sesungguhnya orang yang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang diumpat" (Hadis riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad)

Disebabkan mengumpat terlalu biasa dilakukan, maka ia tidak dirasakan lagi sebagai satu perbuatan dosa. Hakikat inilah perlu direnungkan oleh semua. Mengumpat dan mencari kesalahan orang lain akan mendedahkan diri pelakunya diperlakukan perkara yang sama oleh orang lain. Allah akan membalas perbuatan itu dengan mendedahkan keburukan pada dirinya. Sabda Rasullullah S.A.W.

"wahai orang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum muslim, dan jangan lah kamu mengintip-intip keaibannya. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaibannya, dan dia akan mendedahkannya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri" (Hadis riwayat Abu Daud)

Orang yang mengumpat akan mendapat kerugian besar pada hari akhirat. Pada rekod amalan mereka akan dicatatkan sebagai perbuatan menghapuskan pahala. Sabda Rasullullah S.A.W.

Bermaksud :"Perbuatan mengumpat itu samalah seperti api memakan ranting kayu kering". Pahala yang dikumpulkan sebelum itu akan musnah atau dihapuskan seperti mudahnya api memakan kayu kering sehingga tidak tinggal apa-apa lagi." (Diriwayatkan oleh Abu Ummah al-Bahili)

Diakhirat seorang terkejut besar apabila melihat cacatan amalan kebaikan yang tidak pernah dilakukannya didunia.

Maka, dia berkata kepada Allah:

"Wahai Tuhan ku, dari manakah datangnya kebaikan yang banyak ini, sedangkan aku tidak pernah melakukannya".

Maka Allah menjawab:

"Semua itu kebaikan (pahala) orang yang mengumpat engkau tanpa engkau ketahui".

Sebaliknya, jika pahala orang yang mengumpat tidak ada lagi untuk diberikan kepada orang yang diumpat, maka dosa orang yang diumpat akan dipindahkan kepada orang yang mengumpat. Inilah dikatakan orang muflis diakhirat nanti. Memandangkan betapa buruknya sifat mengumpat, kita wajib berusaha mengelakkan diri daripada melakukannya. Oleh itu perbanyakkan lah zikir supaya dapat menghindarkan diri daripada mengumpat.

:: SELAMAT BER'AMAL ::

p/s: Ilmu yang bermanafaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarkannya meskipun dia sudah mati. wallahualam"

TAJUK : KISAH BAU KASTURI dan ZINA.



Ada seorang pemuda yang menjual kain dari rumah ke rumah. Ia mempunyai susuk tubuh yang tegap dan rupa yang tampan.

Suatu hari ia lewat di jalan-jalan dan seorang wanita telah memanggilnya dan memintanya untuk masuk ke dalam rumah, apabila pemuda itu masuk ke dalam rumah maka wanita itu terus mengunci pintu. Terkejut dengan perbuatan wanita tersebut, pemuda itu mengingatkanya dengan Allah dan azab yang pedih..

Tapi sia-sia.. Amarah wanita itu semakin bertambah. Wanita itu menyatakan betapa ia ingin melepaskan perasaan rindu dendamnya yang terpendam sejak sekian lama terhadap lelaki tersebut.

Wanita itu berkata pada pemuda penjual kain: “Jika anda tidak melakukan apa yang aku perintahkan pada kamu nescaya aku akan menjerit minta tolong. Aku akan beritahu kepada semua orang bahawa kamu menceroboh masuk dan memaksa ku melakukan perkara sumbang. Sudah tentu orang akan mempercayai kata-kataku ini.”

Melihat sikap wanita itu yang nekad. Pemuda itu menyuruhnya pergi bersiap-siap dan ia minta izin untuk masuk ke bilik air dengan alasan kononya ia juga ingin mempersiapkan diri. Apabila masuk ke bilik air, tubuh pemuda itu dengan sendiri rasa gementar daripada rasa takut dan jatuh dalam lumpur dosa dan tiba-tiba timbul dalam fikirannya satu jalan keluar.

Pemuda itu pun buang air besar dan ia lumurkan seluruh badan dengan najisnya sendiri. Sambil menangis ia berkata: “Daripada aku terjerumus dalam najis dosa dan kemurkaan Allah maka lebih baik aku lumurkan diriku dengan najis dunia yang busuk ini.”

Apabila pemuda itu keluar dari bilik mandi, ia dapati wanita itu sudah menunggunya. Ia melihat sendiri betapa terperanjatnya wanita itu dan wanita itu merasa sangat merasa jijik dengan keadaannya. Lalu wanita itu menjerit marah dan menyuruh pemuda itu keluar dari rumahnya dengan segera.

Lepaslah si pemuda dari dugaan yang amat berat. Dalam perjalanan pulang ia terdengar azan berkumandang.Ia terus balik ke rumah membersihkan diri. Dan dengan perasaan malu dengan bauan yang tak enak pada tubuhnya ia terus melangkahkan kakinya ke masjid.

Setelah selesai solat, pemuda itu menjadi panik apabila semua mata para jemaah tertumpu ke arahnya. Dalam keadaan tersipu-sipu ia mohon maaf. Apabila ia ingin beredar, jemaah masjid mengerumuninya dan bertanya kepadanya dari mana ia mendapat bauan yang sangat wangi itu. Semua ahli jemaah dapat mencium bauan kasturi yang semerbak harumannya..
Dikatakan bahawa bauan itu kekal dalam diri pemuda itu sampai akhir ajalnya. Ia di kenali dengan panggilan Abu Bakar “Al Miski” bermaksud Pemuda Kasturi..

Ingatlah, apabila seseorang melakukan zina ia terjerumus dalam najis dosa yang amat jijik di sisi Allah. Tapi sebelum itu, apabila hatimu tergerak untuk melakukan zina, ia sudah terlebih dahulu terpalit noda walaupun kamu tidak melakukannya. Itulah zina hati namanya.
p/s:sekadar perkongsian. sumber facebook/blog kisah2 tauladan.

:: MOGA MEMBERI MANFAAT ::


Tinggalkan sifat PEMARAH - Paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak terang.

Tinggalkan sifat PENDENDAM - Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

Tinggalkan sifat HASAD DENGKI - Amalannya hangus akibat hasad dengki.

Selasa, 24 April 2012

TAJUK : GURU



Ya Allah, ampunilah guru-guru kami dan panjangkanlah umur mereka dan berkatilah usaha dan kehidupan mereka.

Rasulullah saw bersabda, “Apabila anak Adam (manusia) meninggal dunia maka putuslah amalnya kecuali tiga perkara, yaitu sedekah jariyah, ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang mendoakan untuknya.” (HR. Muslim)

Daripada Abu Umamah al-Bahili, Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya Allah, Malaikat dan Ahli (penduduk) langit dan bumi; hingga semut di dalam lubang dan juga ikan paus (meliputi seluruh haiwan di darat dan di laut) mendoakan kebaikan atas orang yang mengajar perkara yang baik kepada manusia. (HR al-Tarmizi, 300 hadis bimbingan oleh ustaz Zahazan Mohamad)


"Sesungguhnya berjayalah orang yang setelah menerima peringatan itu berusaha membersihkan dirinya dengan taat dan amal soleh, Dan menyebut-nyebut dengan lidah dan hatinya akan Nama Tuhannya serta mengerjakan solat. Tetapi kebanyakan kamu utamakan kehidupan dunia, padahal kehidupan Akhirat lebih baik dan lebih kekal."- (Al-A`laa 14 - 17)

TAJUK : RINDU ALLAH


Ya, kita ‘tahu’ kita perlu mencintai Allah SWT. Tapi adakah kita ‘faham’ dan ‘jelas’ samada kita sudahpun mencintai Allah SWT ataupun belum? Apakah bukti kita mencintai Allah SWT? Mari ikuti ‘checklist’ berikut untuk mengenalpasti sejauh mana kita meletakkan Allah SWT menempati cinta paling utama di hati kita.

1- Segera Menyahut Call Daripada-Nya... (seruan azan)

“Di atas nama cinta pada yang selayaknya…kunafikan yang fana…” Melodi handphone pula berirama. Tika itu kita sedang sibuk studi sebab esok final exam. Kita tangguhkan atau kita segera mengangkatnya?

Bukti cinta, letakkanlah Kekasih Agung sebagai prioriti. Letakkan keinginan kita sama dengan keinginan Kekasih, tidak bertentangan. Jika Allah SWT ingin berjumpa, tunjukkanlah kita juga ingin berjumpa Allah SWT. Malah, apa yang kita inginkan pun ditanya kepada Allah, bukan berasal daripada diri kita sendiri.

Orang yang egois, suka dirinya disanjung dan dipuja tapi tidak suka menyanjung dan memuja. Dia mahukan Allah SWT mengikuti keinginannya tetapi dia tak suka mengikuti keinginan Allah SWT, enggan melakukan apa yang Allah suruh. Benarkah kita cinta kepada Allah SWT tatkala kita memaksa Dia memakbulkan doa-doa kita sedangkan hidup seharian kita asyik bergelumang dosa tanpa taubat?

2- Memberi Perhatian Kepada SMS dan Email Daripada Allah.

Kecintaan Rasulullah SAW dan para sahabat nampak jelas buktinya apabila mereka sangat cintakan al-Quran. Al-Quran itulah SMS dan Email daripada Allah SWT supaya kita perhatikan selalu.

Jadi, jika benar kita cintakan Allah, cintailah juga kalam-Nya. Ajaklah kawan-kawan kita membudayakan al-Quran. Biar al-Quran menjadi perbualan harian dan mimpi malam kita. Jadikan kerinduan menatap al-Quran lebih mendalam daripada kerinduan menatap sms, email dan facebook.

3- Memandang MMS-Nya Selalu.

Memandang MMS Allah? Aik, macam mana tu? Ya, kita tidak dapat memandang zat Allah yang Maha Tinggi di dunia. Namun, kita masih boleh memandang ‘kebesaran-Nya’.

Allah SWT sudah hantar MMS pada kita. Lihatlah pesona alam yang menghijau, lihatlah gumpalan awan yang memukau, lihatlah gelora laut yang membiru dan lihatlah kehidupan yang penuh ranjau. Semuanya membentangkan sifat-sifat Allah SWT yang Maha Agung, Maha Pencipta, Maha Bijaksana, Maha Pengasih dan Penyayang.

Semakin direnung, semakin diri terasa kerdil. Tatkala diri terasa kerdil, akan timbul rasa pergantungan pada Yang Maha Besar. Tika rasa ingin memandang-Nya makin kerap menjengah hati, ia suatu bukti kita semakin cinta kepada Ilahi.

4- Malu-malu Saat Dating dengan-Nya.

Anda pernah bertembung mata dengan seseorang yang dikagumi agama dan akhlaknya? Rasa malu tak? Biasanya, hanya terdaya memandang sepintas lalu sahaja.

Sabar...baca dulu....

Bukankah saat solat itu adalah saat kita dating malah kadang kala itulah saat kita berkhalwat dengan Allah SWT? Jika benar kita cintakan Allah SWT, buktikan dengan menjaga adab memandang di dalam solat. Rasulullah SAW melarang kita solat sambil memandang ke atas. Berdiri di hadapan Allah SWT, kita mestilah berdiri tegap, menundukkan kepala dan memfokuskan pandangan ke tempat sujud.

Hakikatnya, Allah SWT bukan sahaja memandang kita di dalam solat, bahkan setiap saat. Sama-samalah kita menjaga rasa malu pada-Nya sebagai bukti kita cintakan Dia.

5- Sentiasa rindu dan ingat pada -Nya.

Wujudkah cinta tanpa rindu? Jika benar kita mencintai Allah SWT sebagai cinta agung, Dialah yang sepatutnya paling kita rindui.
Bagaimana merindui suatu yang kita tidak tahu zat-Nya? Bersabar dan berharaplah saat-saat indah dapat menatap wajah-Nya.

Rindu pada Allah SWT terubat seketika apabila kita menghadiri majlis ilmu yang mentauhidkan Allah SWT. Rindu pada Allah SWT juga terbias pada rindukan al-Quran, rindukan tahajjud, rindukan orang-orang soleh dan rindukan kebenaran.

6- Banyak Menyebut-nyebut Nama-Nya.

Kalau kita cintakan Allah SWT, apa kata, kita sama-sama jadikan Allah SWT sebagai perbualan harian. Ingin berbicara topik apa sahaja, pastikan Allah tidak lekang di bibir dan dikaitkan bersama. Mudah sahaja, contohnya:

“Alhamdulillah, Allah izin saya dapat juga A- dalam subjek ni.”

“Dia sedang mengumpat saya! Tak mengapalah, Allah ada. Allah akan bela saya.”

7- Bersabar dengan Ujian Allah

Lumrah cinta akan ada ujian. Ujian itu bagi mengenalpasti setakat mana dalamnya cinta. Kadangkala kita melalui beratnya ujian, tidak tertanggung rasanya. Ketahuilah, seberat manapun ujian kita, kita tidak pernah diuji supaya menyembelih anak sendiri atau meninggalkan insan tercinta di padang sahara. Kita juga belum lagi diuji dengan lemparan batu, sanak-saudara memboikot dan membenci atau berperang menentang musuh.

Berdoalah agar diberi kekuatan menghadapi apa jua ujian dari-Nya. Dia lebih tahu ujian mana yang layak bagi kita. Apa yang perlu diingat, Allah SWT sengaja menguji kita untuk mengenal dan membuktikan siapa yang lebih mencintai Dia.

8- Mencintai Segala Sesuatu yang Berkait dengan Allah.

Apakah pula bukti kita terpikat pada cinta Allah SWT? Sudah tentu apabila kita mencintai sesuatu yang ada kaitan dengan-Nya, itu bukti kita ingin lebih akrab dengan-Nya. Contohnya kerinduan muslim kepada Kaabah kerana Kaabah adalah baitullah (Rumah Allah). Maka, Kaabah juga dirasakan istimewa. Itu suatu bukti cinta.

Jika masih belum mampu meluah rindu di Kaabah, manfaatkan rumah-rumah Allah yang berhampiran kita. Jangan biarkan masjid dan surau sunyi tanpa kunjungan para pencinta. Buktikanlah cinta kita pada-Nya.

9- Luapan Perasaan Luar Biasa Saat Berhubungan dengan Allah. (Khusyuk).

Firman Allah SWT yang bermaksud, “Sungguh, orang-orang yang beriman ialah apabila disebut nama Allah, akan gementar hati mereka, bila dibacakan ayat-ayatnya, bertambahlah iman mereka kerana-Nya, dan hanya kepada Tuhan mereka sahajalah mereka bertawakkal.”(Al-anfal:2).

Mendapat khusyuk amat sukar. Namun kita masih mampu berusaha mendapatkannya. Semoga amalan kita tika ini lebih baik daripada yang tadi. Sentiasa lakukan yang lebih baik untuk mencapai yang terbaik.

10- Cemburu

Cemburu dan cinta tidak dapat dipisahkan. Tanda cinta kepada Allah SWT, kita akan cemburu apabila ada orang yang lebih mencintai kekasih kita hingga kekasih kita juga lebih cinta kepadanya. Ianya cemburu yang positif bukan cemburu yang dibiarkan bertukar menjadi fitnah.

Dalam solat pula, cemburulah kepada orang yang solatnya lebih awal waktu, dapat berjemaah, dan solatnya lebih khusyuk kerana dia lebih mendapat perhatian Allah SWT ketika itu.

11- Berusaha keras meraih redha Allah.

Seterusnya, bukti kita mencintai Allah SWT ialah apabila kita sanggup melakukan apa sahaja demi menggapai redha Allah SWT.

Cinta kita kepada Allah di tahap mana? Apapun tahapnya, mulai saat ini, buktikanlah kepada Allah SWT, kita sangat cinta pada-Nya. Jom!

sumber : blog/fb


Bismillahirrahmanirrahim…..

Assalamu’alaikum CINTA & RINDU….

Dengarkanlah luahan hati seorg gadis yg pernah dilukai & dikecewakan…

“Aku menerima dengan hati yg terbuka…Kau dicipta bukan untukku…Terima kasih kerana pernah singgah dalam hidupku…sehingga kini aku masih lagi cool dengan apa yg telah terjadi,walaupun sedikit kecewa"….

"Namun,aku masih tetap berdiri teguh dengan baiknya tanpa perlu menoleh ke belakang lagi…Aku berundur bukan bermakna aku kalah.Tapi aku mencapai kemenangan buat diriku..Hanya Allah shj yg tahu.Aku tidak memBENCImu..Kerana BENCI itu sifat2 syaitan..Aku tidak mahu menjadi syaitan.Bagiku,kau yg kalah kerana terpesona dengan hasutan,hasad & dengki…itukan sifat2 syaitan?"....

"Pernahkah kau terfikir apa yg kau lakukan akan terpalit semula kepada jenerasimu yg akan dating?Mohonlah doa & keampunan kepada Allah…Buat c dia,aku mengucapkan terima kasih kerana pernah bertamu disudut hatiku"….

"Setiap apa yg berlaku pasti ada hikmah & sebabnya terjadi…Allah itu Maha Mengetahui…Aku redho dalam kepasrahan,menuntut CINTA yg abadi,CINTA kepada Allah…jiwaku makin tenang sekarang..Semoga berbahgia..Harap dirimu dapat melupakan diriku”....

:: MOGA ALLAH MEMBERI KEKUATAN PADA GADIS INI UNTUK MENERUSKAN HIDUPNYA.DEKATKAN DIRI KEPADA ALLAH,INSYAALLAH...PASTI SEMUA YG BERLAKU SENTIASA BERADA DLM REDHO DGN KETENTUAN ALLAH :...AMIN YA RABB ::

Jumaat, 20 April 2012


"Kadang kala ALLAH jarakkan hubungan kita, kemudian Dia datangkan pula dugaan,,puas kita menangis mencari mana teman kesayangan kita,,rupa2 nya ALLAH nak hadiahkan kita RINDU yang berpanjangan.."

:: MASYAALLAH...HEBATNYA TUHANKU ::



 

TAJUK : ADAB BERKAWAN ( Kawan yang baik)



Bukannya senang hendak cari kawan yang baik.
Bukan senang juga hendak menjadi kawan yang baik.

♥ Kawan yang baik tidak pernah mengumpat di belakang kawan baiknya.


♥ Kawan yang baik tidak pernah cemburu dengan kejayaan kawan baiknya.

♥ Sebaliknya kawan yang baiklah yang paling banyak membantu kawan baiknya untuk mencapai kejayaan @ bekerjasama dlm apa jua perkara.


♥ Kawan yang baik tidak pernah mempengaruhi kawan baiknya untuk membuat perkara yang buruk dan sia-sia.


♥ Kawan yang baik tidak pernah mempengaruhi kawan baiknya untuk membenci org lain & menabur fritnah.


♥ Kawan yang baik tidak pernah mempengaruhi kawan baiknya untuk menjadi batu api.


♥ Kawan yang baik tidak pernah mempengaruhi kawan baiknya untuk membuat komplot dlm sesuatu organisani..sebaliknya..........


♥ Kawan yang baik adalah orang yang selalu menasihati kawan baiknya untuk berbuat semua perkara yg menuju kearah kebaikan.


♥ Kawan yang baik adalah orang pertama yang akan dicari bila tiba masa sedih atau gembira.


♥ Kawan baik menjadi tempat kita meluahkan perasaan yang tidak dapat diluahkan

kepada kawan biasa.

♥ Kawan yang baik tidak pernah memaksa kawan baiknya untuk sentiasa berada di sisinya.


♥ Kawan yang baik tidak pernah melarang kawan baiknya untuk berkawan dengan kawan yang baik.


♥ Kawan yang baik tidak pernah cemburu jika kawan baiknya mempunyai ramai kawan baik, kerana kawan yang baik tahu apa yang paling baik untuk kawan baiknya.


♥ Kawan yang baik akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan kawan baiknya di dunia dan di akhirat di dalam doanya.


♥ Kita adalah kawan yang baik jika kita faham bahawa kawan baik kita bukanlah Seorang yang sempurna. Kita adalah kawan yang baik jika kita menjadi kawan yang baik kepada kawan baik kita.


♥ Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak menghargai kawan baik kita,kerana kawan yang baik akan sentiasa menghargai kawan baiknya.


♥ Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak memberitahu perkara yang baik kepada kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan selalu menyampaikan perkara yang baik kepada kawan baiknya .


♥ Kawan yang baik akan mem’post’ kan buletin ini kepada kawan-kawannya, bukan juga kerana terpaksa, bukan kerana suka-suka, tetapi untuk dijadikan pedoman oleh kawan-kawannya supaya dapat menjadi kawan yang baik kepada kawan baiknya.



Dan kalau kita hendak dapat kawan baik yang baik, kita mesti lebih dahulu menjadi seorang kawan yang baik…kepada kawan baik kita.

kita kawan kan?he3....

:: SELAMAT MEMBACA,MOGA MEMBERI SEDIKIT KESEDARAN PADA SAYA & RAKAN FB SEMUA ::


:: ANDA BUAT,ANDA DAPAT...RENUNG2 KAN ::


"Allah menguji hamba beriman-Nya menurut kadar imannya. Jika iman seseorang kuat, maka cubaannya pun kuat. Cubaan seorang Rasul lebih besar daripada cubaan seorang Nabi, kerana iman Rasul lebih tinggi daripada iman Nabi. Cubaan Nabi lebih besar daripada cubaan seorang hamba. Cubaan seorang hamba lebih besar daripada cubaan seorang wali. Setiap orang diuji menurut kadar iman dan keyakinannya" ....

Khamis, 19 April 2012



Ibn Abbas meriwayatkan, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Ada dua mata yang tidak disentuh api neraka, iaitu mata yang menangis di tengah malam kerana takut kepada Allah dan mata yang celik kerana terjaga dalam peperangan di jalan Allah.”

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Jika berasa gentar hati seorang mukmin kerana takut kepada Allah, maka runtuh dosanya bagaikan daun kering yang runtuh dari pohonnya.”

TAJUK : 3 Hutang yang mendapat jaminan dan pujian Allah SWT


1- Berhutang untuk berkahwin kerana takut terjerumus dalam kancah maksiat.
2- Berhutang untuk membantu saudara yang ingin berjihad di Jalan Allah SWT.
3- Berhutang untuk mendapatkan kain kafan bagi menyempurnakan jenazah yang mati.

:: RENUNG2 KAN ::

TAJUK : 5 Keindahan bersama Allah


Yahya bin Muaz berkata dalam munajatnya kepada Allah SWT :

1- Wahai Tuhanku, tiada keindahan malam kecuali dengan bermunajat kepada Mu.
2- Tiada keindahan siang hari kecuali dengan taat kepada Mu.
3- Tiada keindahan dunia ini kecuali dengan zikir kepada Mu.
4- Tiada keindahan Akhirat kecuali dengan keampunan Mu.
5- Tiada keindahan Syurga kecuali dengan melihat Mu

:: Selamat beramal ::

Selasa, 17 April 2012

TAJUK : 5 Kalimah Munajat Mendapat Perhatian Allah SWT



Wahai Tuhanku….

1- Panjang angan-angan telah membuat diriku tertipu.
2- Kecintaaku kepada dunia telah membuat diriku tertipu.
3- syaitan-syaitan telah menyesatkan diriku.
4- Nafsu amarah telah memerintahkan diriku untuk berpaling dari kebenaran dan kejujuran serta melarang diriku melakukan kebaikan.
5- Teman yang jahat telah membantu diriku untuk berbuat maksiat kepada Mu

TAJUK : 10 Perkara mempertingkatkan kedudukan anda di dalam Syurga



Abu Laits berkata :

” Sepuluh jenis amalan yang dapat menyampaikan manusia ke tingkat orang-orang yang baik dan darjat yang tinggi :

1- Banyak bersedekah.

2- Banyak membaca Al-Quran.

3- Duduk bersama orang-orang yang selalu mengingatkan kepada Akhirat.

4- Menghubung silatul rahim bersama kaum kerabat.

5- Menjenguk orang yang sakit.

6- Kurang bergaul dengan orang-orang kaya yang lupa kepada Akhirat.

7- Banyak berfikir tentang bagaimana keadaannya kelak.

8- Kurang angan-angannya dan banyak ingat kepada mati.

9- Banyak diam dan sedikit bercakap.

10- Bertawadhuk, memakai pakaian yang sederhana, cinta kepada orang miskin, mendekati anak-anak yatim dan mngusap kepala mereka ” .

:: SELAMAT BERAMAL ::

TAJUK : Saat Diri Dikafankan



Saat bermimpi dikafankan masih aku terasa..
Saat bermimpi aku dikafankan masih terus dalam bayangan
Kapur barus menjadi bauan
Mungkin walau hanya bayangan khayalan
Namun wajar untuk aku beri peringatan
dan terus menerus diberi peringatan
dari teman seperjuangan
agar diriku & kalian semua tidak putus mencari bekalan
Buat teman seperjalanan..

allahumma, matikan aku dalam IMAN!

TAJUK :TANDA2 SAAT KEMATIAN


100 hari : Seluruh badan rasa bergegar.

60 hari : Pusat rasa bergerak-gerak.

40 hari : Daun dengan nama orang yang akan mati di arash akan jatuh dan malaikat maut pun datang kepada orang dengan nama tersebut lalu mendampinginya sehingga saat kematiannya. Kadang-kadang orang yang akan mati itu akan merasa atau nampak kehadiran malaikat maut tersebut dan akan sering kelihatan seperti sedang rungsing.

7 hari : Mengidam makanan.

5 hari : Anak lidah bergerak-gerak.

3 hari : Bahagian tengah di dahi bergerak-gerak.

2 hari : Seluruh dahi rasa bergerak-gerak.

1 hari : Terasa bahagian ubun bergerak-gerak di antara waktu subuh and asar.

Saat akhir : Terasa sejuk dari bahagian pusat hingga ke tulang solbi (di bahagian belakang badan).

Seelok-eloknya bila sudah merasa tanda yang akhir sekali, mengucap dalam keadaan qiam and jangan lagi bercakap-cakap.

...ini adalah sebahagian shj yg dpt saya kongsikan bersama...

:: MATI ITU PASTI ::

TAJUK : BILA MALAIKAT MENCABUT NYAWA



Baginda Rasullullah S.A.W bersabda:
"Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai kelutut. Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar. Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu."

Sambung Rasullullah S.A.W. lagi:
"Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail A.S. akan menebarkan sayapnya yang disebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada disekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail A.S."

Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail A.S. akan menebarkan sayap disebelah kiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang disekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya.

Dari sebuah hadis bahawa apabila Allah S.W.T. menghendaki seorang mukmin itu dicabut nyawanya maka datanglah malaikat maut.Apabila malaikat maut hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut maka keluarlah zikir dari mulut orang mukmin itu dengan berkata:

"Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang ini melalui jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan lidahnya berzikir kepada Allah S.W.T." Setelah malaikat maut mendengar penjelasan itu, maka dia pun kembali kepada Allah S.W.T. dan menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah orang mukmin itu. Lalu
Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud:

"Wahai malaikat maut, kamu cabutlah ruhnya dari arah lain." Sebaik saja malaikat maut mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut pun cuba mencabut roh orang mukmin dari arah tangan. Tapi keluarlah sedekah dari arah tangan orang mukmin itu, keluarlah usapan kepala anak-anak yatim dan keluar penulisan ilmu. Maka berkata tangan: Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut roh orang mukmin dari arah ini, tangan ini telah mengeluarkan sedekah, tangan ini mengusap kepala anak-anak yatim dan tangan ini menulis ilmu pengetahuan."

Oleh kerana malaikat maut gagal untuk mencabut roh orang mukmin dari arah tangan maka malaikat maut cuba pula dari arah kaki. Malangnya malaikat maut juga gagal melakukan sebab kaki berkata:

"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana kaki ini sentiasa berjalan berulang alik mengerjakan solat dengan berjemaah dan kaki ini juga berjalan menghadiri majlis-majlis ilmu."

Apabila gagal malaikat maut, mencabut roh orang mukmin dari arah kaki, maka malaikat maut cuba pula dari arah telinga. Sebaik saja malaikat maut menghampiri telinga maka telinga pun berkata:

"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana telinga ini sentiasa mendengar bacaan Al-Quran dan zikir." Akhir sekali malaikat maut cuba mencabut orang mukmin dari arah mata tetapi baru saja hendak menghampiri mata maka berkata mata:

"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini sebab mata ini sentiasa melihat beberapa mushaf dan kitab-kitab dan mata ini sentiasa menangis kerana takutkan Allah." Setelah gagal maka malaikat maut kembali kepada Allah S.W.T. Kemudian Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikatKu, tulis AsmaKu ditelapak tanganmu dan tunjukkan kepada roh orang yang beriman itu." Sebaik saja mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut menghampiri roh orang itu dan menunjukkan Asma Allah S.W.T.

Sebaik saja melihat Asma Allah dan cintanya kepada Allah S.W.T maka keluarlah roh tersebut dari arah mulut dengan tenang.

Abu Bakar R.A. telah ditanya tentang kemana roh pergi setelah ia keluar dari jasad. Maka berkata Abu Bakar R.A:"Roh itu menuju ketujuh tempat:-

1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.
2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.
3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.
4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di syurga mengikut kehendak mereka.
5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.
6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik.
7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka diseksa berserta jasadnya sampai hari Kiamat."

Telah bersabda Rasullullah S.A.W: Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:-

1. Orang-orang yang mati syahid.
2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.
3. Orang berpuasa di hari Arafah.


:: Sekian untuk ingatan kita bersama ::

Kadang-kadang kita berdoa untuk kuat
Tapi banyak pula dugaan yang datang
Kadang-kadang kita meminta cerdik
Tapi masalah pula yang bertandang
Kadang-kadang kita meminta kebahagiaan
Tetapi huru-hara yang menjelang…

Dugaan menjadikan mental kita kuat
Masalah menjadikan kita berfikir
Huru-hara menjadikan kita tabah

SUBHANALLAH!…
Betapa hebatnya ALLAH…
Semua aturannya ada hikmah tersembunyi…..

Semoga Ujian dan Dugaan Nya membuatkan kita semakin dekat denganNya..
Semoga ketabahan dan kekuatan bersama kita..
InsyaAllah

TAJUK : DOA2 YG MAKBUL



1. Orang yang terdesak.

2. Orang yang teraniaya/dizalimi.

3. Anak yang berbuat baik terhadap kedua ibubapanya.

4. Doa seorang Muslim yang tidak berbuat zalim & tidak memutuskan silaturrahim.

Tanda-tanda Doa Yang Makbul:

1. Terasa sesuatu yang menakutkan.

2. Menangis tatkala berdoa.

3. Terasa menggeletar.

Cara-cara Berdoa:

1. Bersungguh-sungguh semasa berdoa. Rasulullah s.a.w pernah bersabda:

"Sesungguhnya Allah amat menyukai orang yang bersungguh-sungguh semasa ia berdoa"

2. Menghadirkan diri kpd Allah dengan penuh kekhusyukkan kerana Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai.

3. Hendaklah makanan, minuman, pakaian dan sebagainya dari harta yang halal kerana sesungguhnya Allah itu baik & menerima melainkan yang baik belaka.

4. Doa itu bukan bertujuan untuk melakukan dosa, khianat, memutuskan silaturrahim & jangan sesekali memohon SEGERA dimakbulkan doa tersebut.

5. Digalakkan memperbanyakkan menyebut Asmaul Husna, dimulai dengan bertaubat, istighfar, serta selawat ke atas Rasulullah s.a.w & para sahabat.

6. Sebelum berdoa, bersedekahlah terlebih dahulu (al-fatihah dan sebagainya).


:: SELAMAT BERAMAL ::

TAJUK : KATA-KATA NASIHAT IBNU QAYYIM



1.Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah swt.

2.Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan dengan Allah swt

3.Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah swt

4.Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNya

5.Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qadha dan qadarNya serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNya

6.Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepadaNya dan bermohon kepadaNya.

7.Kesentiasaan berzikir kepadaNya adalah keikhlasan sebenar kepadaNya. . . Andai dunia dan isinya diberikan kepada manusia masih tidak lagi dapat membendunghajat hati sihamba itu.

:: SELAMAT BERAMAL ::

TAJUK : PENYUCIAN JIWA




...Kearifan insan budiman akan memahami jiwanya,apakah sedang sakit atau dalam keadaan sihat...Kesihatan jasmani hanya menjamin kebahgiaan di dunia sahaja,sedangkan kesihatan jiwa akn menentukan kebahgiaan hidup didunia & di akhirat..Begitu juga kematian jasad akan memutuskan hubungan dgn alam ini,tetapi kematian hati akn terus dirasakansebagai suatu kepedihan utk selama2 nya...Sungguh menghairankan jika ada manusia yg sanggup meratap jasad yg terbujur kaku,ttp tidak menangisi hati yg telah mati,krn hati atau jiwa yg telah mati lebih terseksa dlm menanggung penderitaan..Hanya dgn mendekatkan diri kpd ALLAH jiwa akn tenang,sentiasa bersih dlm mengharap redhonya"....

:: SUCIKAN JIWA DGN BACAAN2 AYT QURAN & ZIKIR ,MUHASABAH DIRI ::

TAJUK : SOLAT & AZAB



1 HARI akhirat = 1000 TAHUN dunia.
1 TAHUN akhirat = 365 HARI akhirat x 1000 = 365,000 TAHUN dunia
1 waktu solat= 80 tahun akhirat = 29 200 000 tahun dunia. (80x365x1000)
2 waktu solat= 160 tahun akhirat = 58 400 000 tahun dunia. (160x365x1000)
3 waktu solat= 240 tahun akhirat = 87 600 000 tahun dunia. (240x365x1000)
... 4 waktu solat= 320 tahun akhirat = 116 800 000 tahun dunia. (320x365x1000)
5 waktu solat= 400 tahun akhirat = 146 000 000 tahun dunia. (400x365x1000)

SEKALI tidak solat dah dekat 30,000,000 tahun kena azab.
SEHARI tidak solat dah dekat 150,000,000 tahun kena azab.
SETAHUN tidak solat dah berapa? 53,290,000,000 (53.29 billion tahun dunia)

:: RENUNG2 KAN & SELAMAT BERAMAL ::

TAJUK : Orang-orang yang ikhlas memiliki ciri yang bisa dilihat,

Diantaranya:

1. Senantiasa beramal dan bersungguh-sungguh dalam beramal, baik dalam keadaan sendiri atau bersama orang banyak, baik ada pujian ataupun celaan. Ali bin Abi Thalib r.a. berkata, "Orang yang riya memiliki beberapa ciri; malas jika sendirian dan rajin jika di hadapan banyak orang. Semakin bergairah dalam beramal jika dipuji dan semakin berkurang jika dicela."

Perjalanan waktulah yang akan menentukan seorang itu ikhlas atau tidak dalam beramal. Dengan melalui berbagai macam ujian dan cobaan, baik yang suka maupun duka, seorang akan terlihat kualitas keikhlasannya dalam beribadah, berdakwah, dan berjihad.

Al-Qur'an telah menjelaskan sifat orang-orang beriman yang ikhlas dan sifat orang-orang munafik, membuka kedok dan kebusukan orang-orang munafik dengan berbagai macam cirinya. Di antaranya disebutkan dalam surat At-Taubah ayat 44-45, "Orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhir, tidak akan meminta izin kepadamu untuk (tidak ikut) berjihad dengan harta dan diri mereka. Dan Allah mengetahui orang-orang yang bertakwa. Sesungguhnya yang akan meminta izin kepadamu, hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhir, dan hati mereka ragu-ragu, karena itu mereka selalu bimbang dalam keragu-raguannya."

2. Terjaga dari segala yang diharamkan Allah, baik dalam keadaan bersama manusia atau jauh dari mereka. Disebutkan dalam hadits, "Aku beritahukan bahwa ada suatu kaum dari umatku datang di hari kiamat dengan kebaikan seperti Gunung Tihamah yang putih, tetapi Allah menjadikannya seperti debu-debu yangbeterbangan. Mereka adalah saudara-saudara kamu, dan kulitnya sama dengan kamu, melakukan ibadah malam seperti kamu. Tetapi mereka adalah kaum yang jika sendiri melanggar yang diharamkan Allah." (HR Ibnu Majah)


Tujuan yang hendak dicapai orang yang ikhlas adalah ridha Allah, bukan ridha manusia. Sehingga, mereka senantiasa memperbaiki diri dan terus beramal, baik dalam kondisi sendiri atau ramai, dilihat orang atau tidak, mendapat pujian atau celaan. Karena mereka yakin Allah Maha melihat setiap amal baik dan buruk sekecil apapun.

3. Dalam dakwah, akan terlihat bahwa seorang dai yang ikhlas akan merasa senang jika kebaikan terealisasi di tangan saudaranya sesama dai, sebagaimana dia juga merasa senang jika terlaksana oleh tangannya.

Para dai yang ikhlas akan menyadari kelemahan dan kekurangannya. Oleh karena itu mereka senantiasa membangun amal jama'i dalam dakwahnya. Senantiasa menghidupkan syuro dan mengokohkan perangkat dan sistem dakwah. Berdakwah untuk kemuliaan Islam dan umat Islam, bukan untuk meraih popularitas dan membesarkan diri atau lembaganya semata.
semoga jdi renungan kita bersama..

salam ukhuwaH

TAJUK : BIODATA RASULULLAH SAW



Nama : Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.



Tarikh lahir : Subuh hari Isnin, 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 Masehi (dikenali sebagai Tahun Gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Kaabah).

Tempat lahir : Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah.

Nama bapa : Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.

Nama ibu : Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf.

Pengasuh pertama : Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah SAW).

Ibu susu pertama : Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab).

Ibu susu kedua : Halimah binti Abu Zuaib As-Saadiah (lebih dikenali dengan nama Halimah As-Saadiah. Suaminya bernama Abu Kabsyah).

USIA 5 TAHUN

Peristiwa pembelahan dada Rasulullah SAW yang dilakukan oleh dua malaikat untuk mengeluarkan bahagian syaitan yang wujud di dalam hatinya.

USIA 6 TAHUN

Ibunya Aminah binti Wahab ditimpa sakit dan meninggal dunia di Al-Abwa'(sebuah kampung yang terletak di antara Makkah dan Madinah).

Baginda dipelihara oleh Ummu Aiman (hamba perempuan bapa Rasulullah SAW) dan dibiayai oleh datuknya Abdul Mutallib.

USIA 8 TAHUN

Datuknya, Abdul Muttalib pula meninggal dunia. Baginda dipelihara pula oleh bapa saudaranya, Abu Talib.

USIA 9 TAHUN (Setengah riwayat mengatakan pada usia 12 tahun).

Bersama bapa saudaranya, Abu Talib bermusafir ke Syam atas urusan perniagaan. Di kota Busra, negeri Syam, seorang pendita Nasrani bernama Bahira (Buhaira) telah bertemu ketua-ketua rombongan untuk menceritakan tentang pengutusan seorang nabi di kalangan bangsa Arab yang akan lahir pada masa itu.

USIA 20 TAHUN
Terlibat dalam peperangan Fijar . Ibnu Hisyam di dalam kitab ' Sirah ' , jilid1, halaman 184-187 menyatakan pada ketika itu usia Muhammad SAW ialah 14 atau 15 tahun. Baginda menyertai peperangan itu beberapa hari dan berperanan mengumpulkan anak-anak panah sahaja. Menyaksikan ' perjanjian Al-Fudhul ' ; perjanjian damai untuk memberi pertolongan kepada orang yang dizalimi di Makkah.

USIA 25 TAHUN

Bermusafir kali kedua ke Syam atas urusan perniagaan barangan Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah. Perjalanan ke Syam ditemani oleh Maisarah; lelaki suruhan Khadijah.

Baginda SAW bersama-sama Abu Talib dan beberapa orang bapa saudaranya yang lain pergi berjumpa Amru bin Asad (bapa saudara Khadijah) untuk meminang Khadijah yang berusia 40 tahun ketika itu. Mas kahwin baginda kepada Khadijah adalah sebanyak 500 dirham.

USIA 35 TAHUN

Banjir besar melanda Makkah dan meruntuhkan dinding Kaabah. Pembinaan semula Kaabah dilakukan oleh pembesar-pembesar dan penduduk Makkah. Rasulullah SAW diberi kemuliaan untuk meletakkan ' Hajarul-Aswad ' ke tempat asal dan sekaligus meredakan pertelingkahan berhubung perletakan batu tersebut.

USIA 40 TAHUN

Menerima wahyu di gua Hira ' sebagai perlantikan menjadi Nabi dan Rasul akhir zaman.

USIA 53 TAHUN

Berhijrah ke Madinah Al-Munawwarah dengan ditemani oleh Saidina Abu Bakar Al-Siddiq.· Sampai ke Madinah pada tanggal 12 Rabiulawal/ 24 September 622 M.

USIA 63 TAHUN

Kewafatan Rasulullah SAW di Madinah Al-Munawwarah pada hari Isnin, 12 Rabiulawal tahun 11Hijrah/ 8 Jun 632 Masihi.

ISTERI-ISTERI RASULULLAH SAW
§ Khadijah Binti Khuwailid.
§ Saudah Binti Zam'ah.
§ Aisyah Binti Abu Bakar (anak Saidina Abu Bakar).
§ Hafsah binti ' Umar (anak Saidina ' Umar bin Al-Khattab).
§ Ummi Habibah Binti Abu Sufyan.
§ Hindun Binti Umaiyah (digelar Ummi Salamah).
§ Zainab Binti Jahsy.
§ Maimunah Binti Harith.
§ Safiyah Binti Huyai bin Akhtab.
§ Zainab Binti Khuzaimah (digelar ' Ummu Al-Masakin ' ; Ibu Orang Miskin).

ANAK-ANAK RASULULLAH SAW
1. Qasim
2. Abdullah
3.. Ibrahim
4. Zainab
5. Ruqaiyah
6. Ummi Kalthum
7. Fatimah Al-Zahra '

ANAK TIRI RASULULLAH SAW

Halah bin Hind bin Habbasy bin Zurarah al-Tamimi (anak kepada Saidatina Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah adalah seorang janda).

SAUDARA SUSUAN

Thuwaibah
1. Hamzah
2. Abu Salamah Abdullah bin Abdul Asad

Halimah Al-Saidiyyah
1. Abu Sufyan bin Harith bin Abdul Mutallib
2. Abdullah bin Harith bin Abdul ' Uzza
3. Syaima ' binti Harith bin Abdul ' Uzza
4. ' Aisyah binti Harith bin abdul ' Uzza

BAPA DAN IBU SAUDARA RASULULLAH SAW (ANAK-ANAK KEPADA ABDUL MUTALLIB)


1. Al-Harith
2. Muqawwam
3. Zubair
4. Hamzah ***
5. Al-Abbas ***
6. Abu Talib
7. Abu Lahab (nama asalnya Abdul Uzza)
8. Abdul Ka ' bah
9. Hijl
10. Dhirar
11. Umaimah
12. Al-Bidha (Ummu Hakim)
13. Atiqah ##
14. Arwa ##
15. Umaimah
16. Barrah
17. Safiyah (ibu kepada Zubair Al-Awwam) ***

Sabda Rasulullah SAW: "Sesiapa yang menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya dia telah mencintai aku. Dan sesiapa yang mencintai aku nescaya dia bersama-samaku di dalam syurga." (Riwayat Al-Sajary daripada Anas)

Pautan : http://ctss-siti.blogspot.com/2012/04/tajuk-biodata-rasulullah-saw.html

TAJUK : 6 SIFAT WANITA YG PERLU DIELAK UTK DIKAHWINI



Pesanan Rasulullah s.a.w untuk kaum lelaki :
“Jangan engkau kahwini wanita yang ada 6 sifat ini. Yang Ananah, yang Mananah, yang Hananah, yang Hadaqah, yang Basaqah dan yang Syadaqah”.

1. Wanita Ananah:
Wanita yang banyak mengomen itu dan ini. Apa yang diberi atau dilakukan suami untuk rumahnya tangga semua tidak kena dan tidak berpuas hati.

2. Wanita Mananah:
Wanita sebegini yang menidakkan usaha dan jasa suami sebaliknya mendabik dada dialah yang banyak berkorban untuk membangun rumah tangga. Dia suka mengungkit-ungkit apa yang dilakukan untuk kebaikan rumah tangga. Biasanya wanita ini bekerja atau berkedudukan tinggi dan bergaji besar.

3. Wanita Hananah:
Menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain dan wanita ini berangan-angan mendapatkan suami yang lebih baik dari suami yang sedia ada. Dalam kata lain wanita sebegini tidak bersyukur dengan jodohnya itu. Wanita sebegini yang mengkufuri nikmat perkahwinan. Dia juga merendahkan kebolehan dan kemampuan suaminya.

4. Wanita Hadaqah:
Melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya. Selain itu wanita ini suka ikut nafsunya.
Wanita sebegini memeningkan kepala lelaki. Dia tengok apa saja dia mahu. Dia suka membandingkan dirinya dengan diri orang lain. Suka menunjuk-nujuk. Wanita inilah yang menjadikan suami dulu berseri menjadi sugul dan tertekan. Berdosa besar baginya.

5. Wanita Basaqah (ada 2 makna):
Pertama wanita sebegini yang suka bersolek dan menghiaskan diri. Dia menghias diri bukan untuk suaminya tetapi untuk ditunjuk-tujukkan kepada dunia. Suka melawa. Wangnya dihabiskan untuk membeli make-up, kasut dan barang kemas. Wanita begini juga suka dipuji-puji. Kalau dia kebetulan menjadi isteri orang ternama dan menjadi pula ketua dalam kumpulan itu, orang lain tidak boleh mengatasi dirinya.

Kedua dia marah ketika makan, selalunya dia tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagiannya.

6.Wanita Syadaqah:
Banyak cakap, tidak menentu lagi bising. Kebecokan itu juga menyebabkan segala kerja yang dibuatnya tidak menjadi, hanya tukang sibuk dan komen saja.

Dicatat oleh Imam Al-Ghazali

Jadi, wanita perlulah untuk elak diri mereka dari mempunyai 6 sifat negatif ini.


Pautan :  http://ctss-siti.blogspot.com/2012/04/tajuk-6-sifat-wanita-yg-perlu-dielak.html

:: WANITA SOLEHAH YG DICARI OLH LELAKI YG SOLEH ::

TAJUK : 7 ROMBONGAN IBLIS KETIKA SAKARATUL MAUT




Rombongan 1

emas 7 Rombongan Iblis Ketika Sakaratul Maut


Iblis itu datang dengan pelbagai rupa bentuk yang pelik dan aneh seperti emas, perak, makanan dan minuman yang lazat-lazat. Jika sewaktu hidupnya dia seorang yang tamak haloba pada barang-barang tersebut, maka Iblis akan disogokkan segala keperluan itu hingga nyawanya bercerai daripada tubuh. Maka matilah dia dalam keadaan yang lalai dan lupa kepada Allah S.W.T.

Rombongan 2

Lion 7 Rombongan Iblis Ketika Sakaratul Maut

Iblis itu akan datang menyerupai rupa binatang yang di takuti manusia seperti harimau, ular, singa ataupun kala jengking yang berbisa. Maka akibat terlalu takut, dia meraung ketakutan semasa itu dan di waktu itulah nyawanya dicabut.

Rombongan 3

burung1 7 Rombongan Iblis Ketika Sakaratul Maut


Iblis datang menyerupai binatang yang menjadi minat kepada bakal si mati. Kalau dia berminat kepada burung, maka akan datanglah iblis itu menyerupai burung. Apabila tangan orang yang hendak mati itu meraba-raba dan mengusap ngusap binatang kesayangan itu, matilah dia dalam golongan yang lalai dan lupa kepada Allah.

Rombongan 4

Iblis menjelma dirinya sebagai rupa yang paling dibenci oleh orang yang akan mati. Maka, semasa itu, dia berusaha untuk melakukan sesuatu kepada musuh yang dibencinya itu. Apabila sampai waktu maut itu, matilah si dia dalam keadaan fasik dan munafik.

Rombongan 5

makanan1 7 Rombongan Iblis Ketika Sakaratul Maut

Iblis menjelmakan dirinya dengan rupa sanak-saudara yang hendak mati itu. Contohnya, ibunya membawa makanan dan minuman yang sangat diharapkan orang yang berada dalam Sakaratul Maut. Lalu dia menghulurkan tangan untuk mencapai makanan dan minuman tersebut. Maka jika dia sudi menerimanya dengan tanpa berfikir panjang, ketika itu matilah dia dalam kekafiran yang nyata.

Rombongan 6

ulama 7 Rombongan Iblis Ketika Sakaratul Maut

Iblis menjelmakan dirinya sebagai ulama’-ulama’ yang membawa banyak kitab-kitab, lalu berkata,”wahai muridku, lama sudah kami menunggumu. Pelbagai ceruk telah kami pergi, rupanya kamu sakit di sini. Oleh itu, kami bawakan doktor dan bomoh bersama-sama ubat untukmu”.

Lalu jika dia minum ubat tersebut, penyakit itu hilang dan kemudian penyakit itu datang lagi. Lalu iblis yang menyerupai ulama’ berkata” kali ini kami datang untuk memberi nasihat agar kamu mati di dalam keadaan baik,tahukah kamu bagaimana hakikat Allah? Orang yang dalam sakaratul maut menyatakan dia tidak tahu.

Iblis itu mula memasang perangkapnya dengan berkata “ketahuilah ,aku ini adalah seorang ulama yang hebat ,aku baru sahaja kembali dari alam ghaib dan telah memperolehi syurga yang paling tinggi. Cubalah kamu lihat syurga yang telah disediakan untukmu, kalau kamu ingin mengetahui Zat Allah, hendaklah kamu patuh kepada kami”.

Si bakal mati memandang ke kanan dan ke kiri, terpersonalah dia melihat sanak saudaranya berada dalam kesenagan syurga. Kemudian dia berkata “Bagaimanakah Zat Allah ?” Iblis itu merasa gembira kerana perangkapnya sudah mengena lalu berkata “Tunggu, sebentar lagi dinding dan tirai akan dibuka kepadamu”.

Apabila tirai dibuka selapis demi selapis ,maka si bakal mati itu dapat melihat satu benda yang sangat besar, seolah-olah lebih besar dari langit dan bumi. Iblis berkata “Itulah dia Zat Allah yang patut kamu sembah”. Si bakal mati pun berkata “Wahai guruku,bukankah ini benda yang benar-benar besar, tapi benda ini mempunyai jihat enam, iaitu benda ini ada di kirinya dan kanannya, mempunyai atas dan bawahnya,mempunyai depan dan belakangnya. Sedangkan zat Allah tidak menyerupai makhluk, sempurna Maha Suci Dia dari sebarang sifat kekurangan. Tapi sekarang ini lain dari yang kita ketahui dahulu. Tapi sekarang yang patut aku sembah ialah benda besar ini”.

Dalam keadaan yang masih ragu-ragu,datanglah malaikat Izrail untuk mencabut nyawanya tanpa sempat dia mengingati Allah S.W.T. Maka matilah orang itu dalam kekafiran dan kekal di dalam neraka.

Rombongan 7

Iblis terdiri dari 72 barisan (menyerupai iktikad Rasulullah, bahawa umat Muhammad akan terbahagi kepada 73 barisan). Hanya 1 barisan sahaja yang benar (ahli sunnah waljamaah) 72 lagi barisan akan menjadi ahli neraka kerana kesesatan. Iblis mengacau dan menganggu bakal si mati dengan 72 macam godaan dan setiap satunya adalah berlainan.

Hanya dengan kalimah “Laa ilaaha illallah” dapat menyelamatkan bakal si mati daripada 7 rombongan Iblis Laknatullah ini. Banyak kan lah berdoa supaya kita terselamat dan masih kekal sebagai umat Islam di ambang menghadapi Sakaratul Maut.

Hadis Rasulullah telah menerangkan,

“Ya Allah aku berlindung dengan Engkau daripada perdayaan syaitan di waktu maut”.


Pautan :  http://ctss-siti.blogspot.com/2012/04/tajuk-7-rombongan-iblis-ketika.html

Ahad, 1 April 2012

TAJUK : 10 Sifat Bakal Suami / Suami Yang Baik

Diantaranya :
1. Kuat amalan agamanya.Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.

2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.

3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.

4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.

5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.

6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.

7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.

8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.

9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.

10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.

Pastinya wanita-wanita mengidamkan paling kurang 10 sifat diatas ada pada bakal suami / suami masing-masing.

Kepada lelaki pula sama-sama la kita berusaha untuk menjadi bakal suami / suami yang bertanggungjawab dan baik.



Pautan : http://ctss-siti.blogspot.com/2012/04/tajuk-10-sifat-bakal-suami-suami-yang.html

:: lelaki yg baik utk perempuan yg baik & perempuan yg baik utk lelaki yg baik ::